Diagnose Transformatie Werksessie 2

Woensdag 16 maart organiseerden we op de Zorg & ICT-beurs de tweede werksessie van Diagnose Transformatie. Wij kijken terug op een zeer geslaagde en interactieve middag. Het was waardevol om samen te werken aan de benodigde transformatie in de zorg.

Tijdens de werksessies zijn we aan de slag gegaan met vraagstukken uit de praktijk met behulp van design thinking. Ook gunden Fred Hoekstra van de Parnassia Groep en Patrick van Bavel van het Centraal Militair Hospitaal ons een kijkje in de keuken van hun organisaties en de transformatie daarin.

Paneldiscussie “Transformaties in de zorg”

Tijdens de theatersessie gunden twee sprekers ons een kijkje in hun keuken, waarna zij onder begeleiding van Philip Idenburg in gesprek gingen over de transformatie in hun eigen organisatie:

  • Fred Hoekstra (directeur ICT Parnassia groep) over de meest relevante succescriteria voor de ICT-transformatie in de zorg en een blik op de toekomst van ICT in de zorg.
  • Majoor Patrick van Bavel (hoofd bedrijfsvoering Centraal Militair Hospitaal) over de transformatie die het hospitaal heeft ondergaan en de patiënt die daarbij centraal stond.

De presentaties van Fred Hoekstra en Patrick van Bavel kun je hier bekijken.

Opbrengst Design Thinking werksessie

Tijdens de werksessie Make Healthcare Great Again gingen we met de methode Design Thinking in twee rondes aan de slag met zorgcases uit de praktijk. Dit leverde creatieve ideeën en verrassende inzichten op voor zowel case eigenaren als deelnemers. Een beknopt overzicht van de opbrengsten vind je hier.

Evean
Case: Hoe kunnen we het bereik van de Pluskoffer vergroten en een duurzaam business model creëren?
Inzicht: Inzichtelijk maken van succesverhalen en technische mogelijkheden staan centraal voor de zorgverlener, de mantelzorger behoeft een platform om vragen/zorgen te delen.

GGZ Delfland
Case: Hoe kunnen we de Dagactiviteiten app (ontwikkeld door en voor patiënten) doorontwikkelen en hoe houden we de app betaalbaar?
Inzicht: De cliënt vraagt om meer gebruikersinteractie in de app zoals het liken van agenda items en direct contact voor vragen. Vanuit het perspectief van de zorgverlener is een offline servicepunt aangedragen om simpel en snel informatie op te vragen.

Universiteit Maastricht
Case: Hoe zorgen we ervoor dat zorginstellingen een innovatieve app, welke mogelijk substitutie van bestaande zorg betekent, gaan gebruiken?
Inzicht: Voor de verdere uitrol van de app is het belangrijk om bepaalde aspecten als kostenbesparing, kwaliteit van zorg en veiligheid met cijfers te onderbouwen.

De Nije Veste
Case: Hoe kunnen we het gebruik van PGD stimuleren en bevorderen?
Inzicht: Laagdrempelig contact met lotgenoten en overal inzicht in ziektestatus staan centraal vanuit de patiënt, ICT speelt een ondersteunende rol. Ook eenvoudig (virtueel) contact met de zorgverlener kan het gebruik van het PGD bevorderen.

Parnassia
Case: Hoe kunnen we omgaan met veiligheid van medewerkers bij het verlenen van ambulante zorg?
Inzicht: Onder het motto voorkomen is beter dan genezen: het bij de bron aanpakken van agressie en geweld in plaats van bestrijden.

Save the date!

Je bent van harte welkom om ook deel te nemen aan een van onze volgende werksessies. Wil je onderdeel blijven van het Diagnose Transformatie programma? Reserveer dan alvast de volgende data in je agenda. Je kunt je aanmelden via diagnoseteam@bebright.eu.

27 juni 2017
Werksessie 3: Ingrediënten voor de grensverleggers in de zorg

28 september 2017
Werksessie 4: Aan de slag met de transformatie agenda

Geen reactie's

Geef een reactie