Break-outs

Innovatie is noodzakelijk

Nieuwe innovaties zijn nodig om de huidige systemen en status quo’s te doorbreken. Gedurende het congres op 22 mei 2018 was er op innovatiemarkt de mogelijkheid om innovatieve ondernemers binnen voeding en gezondheid te ontmoeten. Daarnaast inspireerden diverse innovatieve organisaties op het gebied van voeding en gezondheid, de bezoekers in twee rondes van interactieve break-outs.

 

Onderstaande innovatieve organisaties verzorgden op 22 mei 2018 een break-out sessie.

Ronde 1

  • Arts en Voeding
  • Diverzio
  • Kipster
  • Resto van Harte
  • De Reis van 5
  • Chef Watson
  • Picnic

Ronde 2

  • Prinses Máxima Centrum
  • Ekomenu
  • ProMuscle in de praktijk
  • FoodFirst Network
  • Keer Diabetes2 Om
  • Instock
  • Fit4UU / VitaliteitsNetwerk Nederland

Break-outs – Ronde 1

Arts en Voeding

Geen pillendieet, maar een leefstijl op recept! Dat is de toekomst van onze gezondheidszorg. Voeding en leefstijl komen steeds meer on top of mind. Magazines staan vol met gezonde recepten en Instagram wordt overspoeld door foodbloggers. Maar het is veel meer dan alleen een hype. Het effect van groente, fruit, beweging en ontspanning is zelfs zo groot, dat steeds meer artsen een gezonde leefstijl voorschrijven. En de medicijnen? Die vormen Plan B. Vereniging Arts en Voeding loopt voorop in het agenderen van een gezonde leefstijl als medicijn en het vergroten van de bewustwording. Niet alleen bij artsen, maar ook bij patiënten, opleiders en de overheid.

Tamara de Weijer

Oprichter en voorzitter
Arts en Voeding

Diverzio

De programma’s van Diverzio ondersteunen zorginstellingen om mensen een lekkere, gezonde en duurzame maaltijd voor te zetten, verspilling tegen te gaan, de kosten te beheersen en een groter aandeel van de inkoop regionaal te maken (korte keten). Reeds 100 zorginstellingen volgden het programma en verbeterden de voedselomgeving in hun instellingen. Het programma bestaat uit een combinatie van masterclasses, zelfonderzoek en benchmarking en coaching/begeleiding. De maaltijdwaardering steeg bij vrijwel alle instellingen naar een 8!

Koen Nouws Keij

Directeur
Diverzio

Kipster

Kipster noemt zich de meest dier-, mens- en milieuvriendelijke kippenboerderij ter wereld. En als dat nog niet bijzonder is, dan is het wel het feit dat Kipster een 5 jarig verkoopcontract had gesloten met Lidl voor exclusieve afname van hun eieren nog voordat de stal was gebouwd!

Ruud Zanders

Cofounder
Kipster

Resto VanHarte

Hét recept voor een betere buurt! Resto VanHarte vindt dat iedereen erbij hoort in de samenleving en wil eenzaamheid en sociaal isolement onder de aandacht brengen en bestrijden. Door mensen met elkaar in verbinding te brengen, zodat zij samen kunnen koken en eten, en vooral zelf kunnen bijdragen aan een leefbare gemeenschap. Zo organiseerde Resto VanHarte in 2016 samen met 4.400 vrijwilligers in totaal zo’n 2.800 diners en had zij wel 155.000 gasten aan tafel. Er zijn gemiddeld wel 55 vaste Resto-avonden per week.

Rob Kars

Directeur
Resto VanHarte

De Reis van 5

Gezelligheid aan tafel. Met de producten van De Reis van 5 wordt het eten van groente en fruit een feestje en worden kinderen spelenderwijs verleid om gevarieerder en gezonder te eten. Met drie verschillende interventies, waaronder online insPIRAATie, de Matroos editie en de Kapitein editie, zorgt de Reis van 5 voor meer plezier, meer variatie, een gezondere keuze en minder strijd aan tafel. Inmiddels is de Kapitein editie door het RIVM erkend als goed onderbouwde interventie, wat vanuit de overheid hét keurmerk is voor interventies die daadwerkelijk een bijdrage leveren aan gezondheid.

Brenda Janssen

Kapitein Bakboord
De Reis van 5

 

Merel Vingerhoets

Kapitein Stuurboord
De Reis van 5

Chef Watson: Nutrition & Wellness Cloud for Personalized Nutrition

Voeding die perfect aansluit op jouw behoeften en gezondheidsstatus, het komt steeds dichterbij. Technologieën die gezondheid in beeld brengen en persoonlijke eet- en leeftstijladvies ondersteunen, ontwikkelen zich razendsnel en worden steeds makkelijker in gebruik. Watson is een zelflerend computersysteem dat mensen ondersteunt bij het nemen van complexe beslissingen. Dit kan hij door het analyseren van enorme hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data. De kracht van Watson zit ‘m in het razendsnel creëren van eindeloze combinaties en daar de beste uit selecteren. Een meesterkok weet meestal wel dat twee of drie ingrediënten goed bij elkaar passen of juist interessant contrasteren. Maar Watson kan zomaar 21 alternatieven geven die op chemisch niveau even goed samengaan. Watson neemt het werk van de kok niet over, maar inspireert chefs om nieuwe wegen in te slaan. Dat opent allerlei perspectieven voor de voedselindustrie en de horeca, maar ook voor bredere vraagstukken als obesitas en ondervoeding. Watsons combinatiekunsten kunnen immers smaken laten ontstaan die wél lekker zijn, maar gezonder of juist voedzamer dan de gebruikelijke ingrediënten, afgestemd op persoonlijke behoeftes. Ook wordt het dankzij Watson mogelijk om meer gebruikmakend van ingrediënten van eigen bodem toch verrassende en exotische smaken te creëren, tegen lagere productie- en transportkosten. Recentelijke internationale onderzoeksresultaten tonen nieuwe inzichten en kansen voor Chef Watson.

Yolande van Alphen

Managing Consultant

IBM Global Business Services

Picnic

Picnic is dé online disruptieve speler in de supermarktbranche. Het bedrijf levert een compleet aanbod aan supermarktproducten tegen de laagste prijs aan huis, zonder bezorgkosten. Met een makkelijk te gebruiken app kunnen consumenten boodschappen bestellen die de volgende dag al aan huis worden geleverd. Het bedrijf zet kleine elektrische voertuigen in om vers voedsel te leveren tot aan de deur, wat leidt tot minder afvalstoffen en CO2-uitstoot in de keten. Inmiddels is het succesvolle concept uitgerold in meer dan dertig steden en bedient Picnic inmiddels zo’n 100.000 klanten. De eerste stappen buiten de Nederlandse grenzen worden ondertussen ook gezet.

Jacquelien ten Dam

Partnerships

Picnic supermarkets

Break-outs – Ronde 2

Het Prinses Máxima Centrum

In dit Centrum speelt voeding een belangrijke rol. Het voedingsconcept is ontwikkeld om kinderen met kanker te verleiden om te blijven eten. Smaakvolle en aantrekkelijke gerechten, met de juiste voedingswaarden, worden geserveerd in aansprekende vormen, zoals bijvoorbeeld ‘Engelse drop van rode biet, knolselderij en wortel’ en ‘groenteknikkers’’. Omdat er nog zo weinig bekend is over goede voeding voor kinderen met kanker, wordt (samen met diverse experts uit het bedrijfsleven, de wetenschap en gezondheidszorg) onderzoek gedaan naar welke voedingsinterventies kunnen worden ingezet om de effectiviteit van behandeling te verhogen of bijwerkingen van chemotherapie bij kinderen te verminderen.

Esther Fijnekam

Senior Projectleider Eten & Drinken

Prinses Máxima Centrum

 

Wim Tissing

Kinderoncoloog

Prinses Máxima Centrum

Ekomenu

Lekker en gezond eten is goed voor je. Toch komt het er vaak niet van. Ekomenu, een initiatief van Jack Stroeken in samenwerking met EkoPlaza, levert gezonde menu’s in de vorm van maaltijdboxen in Nederland en België. Met heerlijke recepten en verse ingrediënten van topkwaliteit. Ekomenu richt zich daarbij op specifieke doelgroepen met een voorkeur voor glutenvrije, lactosevrije, koolhydraatarme,  vegetarische of vegan gerechten. Er zijn speciale menu’s geïntroduceerd voor mensen die willen afslanken en diabetici. Daarnaast zijn er bredere menu’s zijn volgens de voedingsdriehoek & schijf van vijf: voor volwassenen, voor gezinnen met jonge kinderen en voor zwangeren. En dit alles 100% biologisch.

Jack Stroeken

Founder
Ekomenu

ProMuscle in de praktijk

ProMuscle richt zich op pre-fragiele ouderen, en zorgt door middel van progressieve krachttraining en extra eiwitinname voor een toename in spierkracht, spiermassa en verbetering van fysiek functioneren. Het project ‘ProMuscle in de praktijk’ omvat de vertaling hiervan naar de dagelijkse (zorg)praktijk. Het programma heeft in een klinische setting laten zien dat het al na 24 weken leidt tot 40% méér spierkracht, 1.3 kg méér spiermassa en sterke verbetering in fysiek functioneren.

Martijn Veltkamp

Research Specialist Sensory, Flavour & Behavioural Science
FrieslandCampina Innovation

FoodFirst Network

Veel mensen die hun leefstijl om proberen te gooien vallen al snel terug in oude gewoontes. Vaak omdat het moeilijk is om het vol te houden. Het FoodFirst Network maakt gezonder leven leuk, lekker en daardoor voor iedereen haalbaar en levert zo veel mogelijk advies op maat. Gezond leven begint met goede voeding, maar er is meer voor nodig. Daarom vind je op het platform de beste experts uit verschillende vakgebieden. Het FoodFirst Network werkt samen met artsen, koks, bewegingsexperts en voedingsdeskundigen, diëtisten, psychologen en andere leefstijlexperts.

Jan Dekker

Managing Director / Founder
FoodFirst Network B.V.

Keer Diabetes2 Om

Inmiddels telt Nederland al 1 miljoen diabeten en naar 2040 toe is de verwachting dat er ruim 1,5miljoen zullen zijn, waarvan meer dan 90% met Diabetes Mellitus type 2. Grootschalige inzet van effectieve leefstijlinterventies kan de verwachte groei in aantal diabetespatiënten terugbrengen. Keer Diabetes2 Om is een programma voor mensen met diabetes type 2 die medicatie gebruiken. Onder begeleiding van een gespecialiseerd team wordt in zes maanden actief gewerkt aan een nieuwe leefstijl. Daarna volgt een traject van 18 maanden nazorg met online ondersteuning. De pijlers van het programma zijn beweging, voeding, stress reduceren, slaap en ontspanning.

Maaike de Vries

Wetenschappelijk directeur

Keer Diabetes2 Om

Instock

Een derde van alle voedselproductie wereldwijd wordt verspild. Restaurantketen Instock wil hier verandering in brengen door voedselverspilling letterlijk én figuurlijk op de kaart te zetten. Instock haalt onverkochte producten op bij Albert Heijn winkels en producenten. De creatieve Instock chefs maken hier weer heerlijke gerechten van. Het bedrijf bestaat inmiddels uit drie restaurants en een foodtruck. Daarnaast maakt Instock Pieper Bier en Bammetjes Bier met geredde aardappels en brood. En ze inspireren anderen om minder te verspillen door middel van hun kookboek Instock Cooking, hun lespakket voor basisscholen en masterclasses over conserveren.

Freke van Nimwegen

Co-Founder

Instock

VitaliteitsNetwerk Nederland

Vitaliteitsnetwerk Nederland is een onafhankelijk ontmoetingsplatform voor voorlopers, koplopers en versnellers van vitaliteit in Nederland. Wij zijn er voor werkgevers waarvan de directie erkent dat vitale medewerkers bijdragen aan een verhoging van productiviteit en daling van verzuim. Onze leden hebben de gemeenschappelijke ambitie om preventie en vitaliteit binnen hun organisatie écht op de kaart te zetten. Ze zijn bereid om te investeren in vitale medewerkers. Als lid van Vitaliteitsnetwerk Nederland kun je rekenen op een flinke dosis inspiratie, onverwachtse ontmoetingen en het halen en delen van kennis.

Mark Tuitert

Ambassadeur

VitaliteitsNetwerk Nederland

Fit4UU

Fit4UU is het pilot vitaliteitsprogramma van Universiteit Utrecht. Gedurende een klein jaar zijn 120 enthousiaste deelnemers aan de slag gegaan met hun persoonlijke vitaliteit. Het programma bestaat uit een gevarieerd aanbod aan interventies waar zij zelf keuzes in kunnen maken. Deelnemers worden vanuit een positieve invalshoek benaderd, waarbij ze onderdeel van een ‘community’ worden. Hierin staan samen bewegen/sporten onder leiding van een professionele coach, plezier hebben, nieuwe informatie opdoen, gezamenlijk nieuwe activiteiten starten en ervaringen uitwisselen centraal. Bij start van het programma is een persoonlijke gezondheidscheck afgenomen, die ook aan het eind weer plaats zal vinden. Dagelijks krijgen deelnemers inzicht in hun gedrag met behulp van een vitaliteitsmeter.

Marc Hoogers

Programmamanager

Fit4UU