Pokémon GO geeft serious gaming enorme boost

Wat begon als een 1 april grap is uitgegroeid tot de grootste rage van afgelopen zomer. Met meer dan 100 miljoen downloads in meer dan 30 landen in slechts één maand tijd verspreidde Pokémon GO zich razendsnel over de wereld. Het spel, een mobiele applicatie, maakt gebruik van augmented reality en GPS om virtuele animaties van Pokémons te projecteren op het beeld van de camera van een smartphone. Pokémons lijken daardoor via de camera van je smartphone in de echte wereld te worden geplaatst. Spelers moeten deze virtuele Pokémons zoeken, vangen en trainen. Het doel is is om uiteindelijk alle 151 originele Pokémons te vangen en een zo hoog mogelijk level te bereiken.

Een nieuwe manier om de gezondheid te bevorderen?

Het is niet alleen puur vermaak wat Pokémon GO te bieden heeft. Als je het spel speelt, moet je naar buiten om rond te lopen. En als je fanatiek speelt, leg je behoorlijke kilometers te voet of fietsend af om Pokémons te zoeken en te vangen. Actief bezig zijn in de buitenlucht is toch een stuk gezonder dan thuis achter de computer zitten. Spelers werken verbeteren daarmee hun fysieke en mentale gesteldheid, aldus verschillende onderzoekers. Pokémon GO stimuleert spelers om te bewegen en zou kunnen worden ingezet om overgewicht en daarmee chronische aandoeningen als diabetes type 2 tegen te gaan. Ook maakt het spel het relatief eenvoudig om andere spelers te ontmoeten. Bij plekken waar veel Pokémons te vinden zijn, is de kans groot dat spelers elkaar tegenkomen. Hierdoor schijnt het spel voor sommige autistische kinderen te helpen om contact te maken. Vanwege het sociale karakter van het spel zou ook de mentale gezondheid van spelers die lijden aan een depressie of sociale angst kunnen verbeteren.

Het inzetten van een spel om de gezondheid van mensen te bevorderen, is een techniek die al langer in de gezondheidszorg wordt toegepast, veelal bekend onder de term serious gaming. De term serious gaming wordt gebruikt als andere doelen dan entertainment vooropstaan. Serious games kunnen invloed hebben op de algemene gezondheid door het verbeteren van leefstijlgewoonten en gedragsverandering. Enkele bekende voorbeelden zijn Re-Mission 2, Skip-a-Beat en Zombies Run. Bij het spel Pokémon GO gaat entertainment hand in hand met gezondheid. Pokémon GO zouden we goed aan dit rijtje van serious games kunnen toevoegen.

Combinatie van de echte en de virtuele wereld

Door het gebruik van augmented reality worden de echte wereld en de virtuele wereld in het spel als het ware gecombineerd. Augmented reality biedt echter ook kansen voor de gezondheidszorg. Bijvoorbeeld virtuele simulaties bij medische handelingen (bijvoorbeeld AccuVein) en het gebruik van virtuele beelden voor educatieve doeleinden (bijvoorbeeld HoloLens). Huidige toepassingen van deze technologie in de gezondheidszorg zijn minimaal, maar Pokémon GO brengt de kansen van augmented reality onder de aandacht van een breder publiek. En spel kan daarmee het gebruik en de implementatie van andere augmented reality applicaties in de gezondheidszorg aanwakkeren.

Ligt er straks bij iedere patiënt een Pokémon in bed?

Het moge duidelijk zijn, Pokémon Go is meer dan zomaar een spel. Alhoewel de grootste piek van Pokémon GO inmiddels voorbij is, heeft het spel in korte tijd laten zien hoe serious gaming en augmented reality kan worden toegepast onder het grote publiek om de gezondheid te bevorderen. Het spel zelf zal niet de toekomst zijn, maar wel een model en inspiratiebron vormen voor toekomstige toepassingen. Wie weet wat ons in de toekomst nog te wachten staat.

Geen reactie's

Geef een reactie